سمیرم دیار چشمه ها و آبشارهای زیبا
شمیم ادب
علمی،آموزشی،فرهنگی،اجتماعی

 

 

bahar

سمیرم دیار چشمه ها و آبشارهای زیبا




بهار دل انگیز بر دامنه های زاگرس فرش گل پهن کرده و سفر به سمیرم هزار چشمه در این بهار خرم روز، استقبال از طراوت و تغییر و تازگی است.

به گزارش تیم رصد پایگاه خبری سمنا به نقل از ایرنا، معرفی دیدنی های باستانی، زیارتگاهی، سیاحتی و گردشگری و طبیعی سمیرم در این فرصت کوتاه مقدور نیست اما به اختصار می توان لحظاتی را با دیدنی هایش بود و مختصری از آنها نوشت.

* سکونتگاه باستانی و آبشار تقرچه در مرکز:

این سکونتگاه کهن و صخره ای در مرکز شهر سمیرم، به دلیل بافت طبیعی و صخره ای و وجود آبشارهای فصلی، مسیر آب ها، پوشش گیاهی، دخمه ها و دست کندهای تاریخی و همچنین آثار به جا مانده از آسیابهای آبی قدیمی در چشم انداز بسیار زیبای سمت جنوب و دیده شدن قله های پوشیده از برف دنا چشمان هر گردشگری را به سوی خود جلب می کند.

از ویژگی های دیگر این محل این است که آثار و بقایای دژ مهم سمیرم در زمان دیلمیان در آنجا واقع شده و یادمان های دست کند باقی مانده از دوران ماقبل مادها نیز در قسمت هایی از این محل وجود دارد.

نارین قلعه سمیرم از دیر باز مورد توجه بوده است و قرار گرفتن ساختمان های مسکونی محله قلعه شهر سمیرم در بالاترین قسمت تقرچه منظره ای کمتر دیده شده را پیش روی هر رهگذری قرار می دهد.

*آب ملخ و تخت سلیمان:

یکی از معروف ترین و سخت گذرترین جلوه های طبیعت در ۵۵ کیلومتری جنوب غربی سمیرم در روستایی خالی از سکنه به نام آب ملخ قرار دارد.

واقع شدن این روستا در حاشیه رودخانه ای خروشان و در میان کوهها باعث شده در روز چند ساعتی بیشتر از نور خورشید بهره مند نباشد و سال های قبل مردمانش به منطقه ای دیگر یعنی روستاهای سادات آباد و چهارراه کوچ کنند.

این روستا در انتهای دره ای قرار دارد که نزدیکترین راه صعود به قله های دنا (کل قدویس) از این مسیر امکان پذیر است.

اگر در مسیر رودخانه وحشی به سمت ارتفاعات حرکت کنیم به چشمه ای زلال، سرد و خروشان می رسیم که دبی آن ۵۰ لیتر در ثانیه برآورد شده است و پلی بسیار زیبا بر روی آن بوجود آمده که به تخت سلیمان معروف است و متاسفانه هر سال عده ای در حیرت همین زیبایی و خروش فرو می روند و با بی احتیاطی و سقوط به رودخانه ارمغانی تلخ را به کام خانواده هایشان می نشانند.

* چالقفا، دشت گل های وحشی و لاله های واژگون:

اولین توصیه ما این است که بهار و بویژه اردیبهشت منطقه چالقفا را از دست ندهید که دارای آنچنان شکوه و عظمت و طبیعتی است که مشابه آن را در جای دیگری نخواهید دید.

کوه و چشمه چالقفا در حدود ۲۰ کیلومتری غرب سمیرم مکانی با صفا با درختان جنگلی تنک و پوشش گیاهی متنوع با ارتفاع بیش از دوهزار متر از سطح دریا از مناطق ییلاقی طایفه های ایل قشقایی همچون چوپانکاره محسوب می شود.

چشمه های متعددی در این منطقه جاریست که معروف ترین آن چشمه سرد است.

سابق بر این چالقفا یکی از مهم ترین شکارگاههای سمیرم بوده که متاسفانه به علت شکار بی رویه، حیات جانوران در آن محدود شده، ولی باز هم حیوانات وحشی مثل خرس، گرگ، شغال و حتی پلنگ در کوههای آن زندگی می کنند.

سودجویان و تخریب کنندگان طبیعت بویژه از استانهای همجوار نیز برای برداشت علف های کوهی و داروهای گیاهی بی نظیرش هر سال بخشهایی از این نقاشی طبیعی و خدادادیش را زشت و نازیبا می کنند.

* آبشار سمیرم:

این آبشار معروف در حدود پنج کیلومتری شمال شرقی سمیرم در اعماق تنگه ای با دیواره های صاف و سنگی خود نمایی می کند و با سر بلندی تمام آب مایه حیات و سرازیر شده از مزرعه جوزار را به پایین دست می افشاند.

ارتفاع آبشار در گذشته ۷۰ متر بوده و در گذر زمان و در اثر فرسایش از ارتفاع آن کاسته شده و امروز به ۳۳ متر رسیده است.

*آبشار خفر در جنوب:

یکی دیگر از جلوه های طبیعت و زیبایی های آفرینش که چشم هر بیننده را خیره می کند، آبشار خفر در شش کیلومتری این روستای نمونه گردشگری بین المللی است.

این منظره زیبا و دلنشین که از آب شدن برف و یخ های رشته کوه دنا ایجاد شده در ۸۶ کیلومتری جنوب غرب سمیرم با ارتفاع ۳۰متر در دامنه های برفی روستای خفر پادنا واقع است.

* رودخانه شمس آباد و چشمه ناز:

از زیبا ترین و بکرترین تفرجگاههای سمیرم چشمه ناز بزرگ، چند شعبه و ۹۶ اینچی که به رودخانه شمس آباد ونک متصل می شود، است.

این چشمه و رودخانه پر آب در۳۶ کیلومتری غرب سمیرم قرار دارد که با جلوه ای خاص کمر کوه را به دو نیمه مساوی تقسیم می کند و از جمله زیست گاههای حیات وحش از جمله خرس، سنجاب، گرگ و گراز بشمار می آید.

زیبایی های دست نخورده چشمه ناز، تنگ ده، تنگ دالان و منطقه شمس آباد، کوه های سر به فلک کشیده همراه با باغ ها و جنگل های انبوه، منطقه توریستی و طبیعی کم نظیری خلق کرده است.

* سپید جامه دنا:

منظره جنوبی سمیرم به محض ورود به این شهرستان، سپیدگون و دیدنی است چرا که در امتداد زاگرس، دنای بلند بالا خودنمایی می کند و چشم هر بیننده ای را می نوازد.

دنایی که با تازگی به میان ذخیره گاههای زیست کره جهان راه یافته و افزون بر ۴۰درصد از بهترین و گواراترین منابع آبی کشور را در دل خود جای داده است.

پوشش گیاهی و دارویی بی همانندی که برخی گونه هایش در هیچ جای دیگری از کره زمین نیست و حیات وحشی که این روزها و این سال ها دست به گریبان فرصت طلبان و سودجویان بی رحم طبیعت است، از جلوه های دناست.

*آستان مقدس امامزاده سلطان ابراهیم(ع):

این آستان نورانی و نگین سمیرم در ورودی شهر سمیرم قرار دارد و گلستان شهدای این شهر نیز در جوار آن فضای معنوی دو چندان به آن بخشیده است.

امامزاده ابراهیم(ع) از بزرگان سادات حسینی در قرن سوم هجری قمری و از نخستین مهاجران این خاندان به اصفهان است که نسبت ایشان با چهار واسطه به امام زین العابدین(ع) می رسد.

شلوغی اطراف این امامزاده در ایام بهار، نوروز و تابستان گواه مهربانی و مردم نوازی این آستان و عرض ارادت و سلام مسافران و مجاوران اوست.

*روستای خوش منظره مهرگرد در شمال:

روستای مهرگرد از توابع بخش وردشت سمیرم در شمال غربی این شهرستان واقع شده است. این روستا یکی از روستاهای بزرگ منطقه است و همچون دیگر روستاهای بخش وردشت بیشتر ساکنان آن طوایف ایل قشقایی هستند.

تماشای مناظر سرسبز و باغهای سیب این روستا خاطره ای فراموش نشدنی را در ذهن هر مسافر ثبت می کند.

علاوه بر وجود باغ های سیب و طبیعت معتدل و سرسبز سمیرم در جای جای آن می توان از جاذبه های دیگری همچون چشمه ˈخوانسارˈ،ˈحمام کمال الملک وزیر سمیرمیˈ، ˈتل شاهی و وزیریˈ، ˈقلعه بهمنˈ، ˈتالاب خان وردشتˈ، آبشار ˈبی بی سیدانˈ، چشمه ˈبابا زرنگ کمه، چشمه ˈنوولˈ، غار ˈدنگزلوˈ ، ˈلای سرخ دناˈ، ˈامامزادگان زید ابن علی، سید احمد و سید محمد خفر، بی بی ناز خاتون و بی بی گل خاتون کمه و حنا، چمنزار زیبای عشایر جرکان و طبیعت بکر اسفراهان، جسور و چشمه آب سفید(کجو) روستای خینه نام برد.

شهرستان سمیرم با پنج هزار و ۲۷۹ کیلومتر مربع مساحت از شمال به شهرستان شهرضا، از جنوب و جنوب غربی به استان کهگیلویه و بویراحمد، از شرق به آباده استان فارس و از غرب به استان چهارمحال و بختیاری محدود شده است.

این شهرستان در ۱۶۰ کیلومتری اصفهان و در مسیر اصفهان به یاسوج قرار دارد.

 

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




تاریخ: پنج شنبه 7 فروردين 1393برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی